“Hunting Snake” by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus

"Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus

"Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus

অস্ট্রেলিয়ান কবি জুডিথ রাইট রচিত "Hunting Snake" একটি চমৎকার প্রকৃতিনির্ভর কবিতা, যা আমাদের প্রকৃতির সৌন্দর্য, গাম্ভীর্য ও বিপদের মিলন ঘটায়। কবিতাটিতে কবি একটি শক্তিশালী ও শিকারী সাপের মুখোমুখি হওয়ার অভিজ্ঞতা বর্ণনা করেছেন, যেখানে ভয় এবং মুগ্ধতা একসঙ্গে জাগ্রত হয়। এই কবিতাটি WBBSE-এর Class 9 পাঠ্যক্রমে অন্তর্ভুক্ত কারণ এটি শিক্ষার্থীদের প্রকৃতির প্রতি সংবেদনশীল করে তোলে এবং একই সঙ্গে সাহিত্যের ভাষার মাধ্যমে সৌন্দর্য ও বিপদের সহাবস্থানের অনুভব শেখায়। এছাড়াও, কবিতাটির ভাষাশৈলী, চিত্রকল্প ও রূপকল্প শিক্ষার্থীদের কাব্যবোধ ও বিশ্লেষণ ক্ষমতা গঠনে সাহায্য করে।

Summary of "Hunting Snake" by Judith Wright: Class 9 WBBSE Syllabus

The poem "Hunting Snake" describes a surprising and powerful encounter between the speaker and a snake during a walk on a sunny afternoon. The poet and her companions are enjoying the beauty of nature when they suddenly see a black snake moving swiftly across the path. The snake's movement is graceful and full of purpose, showing both beauty and danger. The group stops in awe, respecting the creature's silent strength and determined presence. The poem captures the wonder and fear that such a moment in nature can bring, reminding us of the wild and mysterious power of the natural world.

Summary of "Hunting Snake" by Judith Wright in Bengali: Class 9 WBBSE Syllabus

Judith Wright রচিত "Hunting Snake" কবিতাটি একটি প্রকৃতি-ভিত্তিক অভিজ্ঞতার বর্ণনা। কবি ও তাঁর সঙ্গীরা একটি সুন্দর, রৌদ্রজ্বল দিনে প্রকৃতির মাঝে হাঁটছিলেন। হঠাৎ তারা একটি কালো সাপকে পথ পার হতে দেখেন। সাপটি শক্তিশালী ও চুপচাপ, কিন্তু তার চলাফেরায় ছিল আত্মবিশ্বাস ও লক্ষ্যভেদী গতি। কবি ও তাঁর সঙ্গীরা সাপটির সৌন্দর্য ও শক্তির মুগ্ধতায় থেমে যান। এই কবিতায় কবি প্রকৃতির গম্ভীর সৌন্দর্য, ভয় ও শ্রদ্ধাবোধকে একসঙ্গে প্রকাশ করেছেন। এটি আমাদের শেখায়, প্রকৃতি শুধুমাত্র সুন্দর নয়, তার মধ্যে এক অদ্ভুত শক্তি ও গাম্ভীর্যও লুকিয়ে থাকে।

MCQs on "Hunting Snake" by Judith Wright: Class 9 WBBSE Syllabus

  1. What kind of day is described at the beginning of the poem?
    a) Rainy
    b) Sunny
    c) Cloudy
    d) Windy
    Answer: b) Sunny
  2. What creature does the speaker encounter?
    a) A lizard
    b) A deer
    c) A snake
    d) A dog
    Answer: c) A snake
  3. What color was the snake?
    a) Red
    b) Black
    c) Brown
    d) Green
    Answer: b) Black
  4. What does the snake do?
    a) Sleeps on the path
    b) Chases the people
    c) Moves across the path
    d) Climbs a tree
    Answer: c) Moves across the path
  5. What is the speaker's reaction to the snake?
    a) Amusement
    b) Fear and wonder
    c) Hatred
    d) Joy
    Answer: b) Fear and wonder
  6. Which season is mentioned in the poem?
    a) Spring
    b) Autumn
    c) Summer
    d) Winter
    Answer: b) Autumn
  7. "Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus
  8. What literary device is used to describe the snake?
    a) Simile
    b) Metaphor
    c) Alliteration
    d) Personification
    Answer: a) Simile
  9. What quality of the snake is emphasized in the poem?
    a) Laziness
    b) Power and grace
    c) Noise
    d) Aggression
    Answer: b) Power and grace
  10. The speaker and her group were doing what before seeing the snake?
    a) Running
    b) Resting
    c) Walking
    d) Sleeping
    Answer: c) Walking
  11. What is the tone of the poem?
    a) Joyful
    b) Angry
    c) Reflective and tense
    d) Indifferent
    Answer: c) Reflective and tense
  12. What emotion is strongest in the poet’s description of the snake?
    a) Hatred
    b) Curiosity
    c) Reverence
    d) Disgust
    Answer: c) Reverence
  13. What poetic device is used in the phrase "sun glazed his curves of diamond scale"?
    a) Alliteration
    b) Metaphor
    c) Hyperbole
    d) Imagery
    Answer: d) Imagery
  14. The poem reflects which aspect of nature?
    a) Artificiality
    b) Indifference
    c) Majesty and threat
    d) Fragility
    Answer: c) Majesty and threat
  15. What stops the walkers in their tracks?
    a) A sudden rain
    b) A large tree
    c) A hunting snake
    d) A rock
    Answer: c) A hunting snake
  16. "Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus
  17. What is suggested by the word “hunting” in the poem’s title?
    a) The snake is a victim
    b) The snake is dangerous
    c) The snake is searching for prey
    d) The snake is harmless
    Answer: c) The snake is searching for prey
  18. What kind of movement does the poet attribute to the snake?
    a) Clumsy
    b) Awkward
    c) Graceful
    d) Hasty
    Answer: c) Graceful
  19. The natural setting in the poem is described as:
    a) Noisy
    b) Tranquil
    c) Chaotic
    d) Foggy
    Answer: b) Tranquil
  20. "Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus
  21. What impression does the poet give of the snake’s strength?
    a) Hidden but powerful
    b) Weak and tired
    c) Obvious and loud
    d) Undetermined
    Answer: a) Hidden but powerful
  22. The snake is compared to:
    a) A ribbon
    b) A line of ink
    c) A force of nature
    d) A streak of lightning
    Answer: c) A force of nature
  23. The final tone of the poem can best be described as:
    a) Sarcastic
    b) Reflective
    c) Fearful
    d) Angry
    Answer: b) Reflective

Fill in the Blanks on "Hunting Snake" by Judith Wright: Class 9 WBBSE Syllabus

  1. The poem begins with a __________ day.
    Answer: sunny
  2. The poet was walking with her __________.
    Answer: companions
  3. The snake is described as __________ and graceful.
    Answer: black
  4. The snake moved __________ across the path.
    Answer: silently
  5. The sight of the snake filled the poet with awe and __________.
    Answer: fear
  6. "Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus
  7. The poem is set in __________ season.
    Answer: autumn
  8. The poet describes the snake’s movement as __________.
    Answer: majestic
  9. The poet and her group stood __________ as they saw the snake.
    Answer: still
  10. The snake was __________ the ground with ease.
    Answer: gliding
  11. The poem creates a contrast between __________ and danger.
    Answer: beauty
  12. The poet describes the snake’s curves as shining like __________.
    Answer: diamond
  13. The snake moved with __________ precision.
    Answer: silent
  14. The walkers felt a sense of __________ after seeing the snake.
    Answer: awe
  15. The poet admired the snake’s natural __________.
    Answer: grace
  16. "Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus
  17. The sunlight made the snake appear almost __________.
    Answer: majestic
  18. The poem highlights the duality of beauty and __________ in nature.
    Answer: danger
  19. The snake’s purpose was not to harm, but to __________.
    Answer: hunt
  20. The snake is described as a silent __________ of the wild.
    Answer: hunter
  21. The stillness of the walkers shows their __________.
    Answer: respect
  22. The poet’s description makes the snake seem both __________ and elegant.
    Answer: powerful

Short Answer Questions (SAQs) on "Hunting Snake" by Judith Wright: Class 9 WBBSE Syllabus

  1. What season is described in the poem?
    Answer: Autumn
  2. How does the poet describe the sun?
    Answer: As warm and shining
  3. What action stops the poet and her friends?
    Answer: The sudden appearance of a snake
  4. "Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus
  5. What does the poem mainly describe?
    Answer: A brief encounter with a hunting snake
  6. Why do the walkers stop suddenly?
    Answer: Because the snake crosses their path
  7. What is the color of the snake?
    Answer: Black
  8. How does the poet describe the snake’s movement?
    Answer: Smooth and powerful
  9. What feeling does the poem evoke?
    Answer: A mix of fear and admiration
  10. Why is the snake called a 'hunter'?
    Answer: Because it was moving with purpose, likely in search of prey
  11. What do the walkers feel about the snake?
    Answer: They are respectful and awed by its presence
  12. What poetic element enhances the visual imagery of the poem?
    Answer: Descriptive language and vivid imagery
  13. "Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus
  14. How is the snake portrayed by the poet?
    Answer: As a powerful, graceful, and natural hunter
  15. What is the role of sunlight in the poem?
    Answer: It enhances the beauty and detail of the snake’s movement
  16. "Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus
  17. Why do the walkers stop instead of running?
    Answer: They are mesmerized by the snake’s presence
  18. What message does the poem convey about wild animals?
    Answer: That they deserve respect and admiration in their natural state
  19. What feeling does the poet leave us with at the end of the poem?
    Answer: A reflective appreciation for nature’s quiet strength
  20. Why is the poem titled “Hunting Snake”?
    Answer: It emphasizes the snake’s purpose and silent strength
  21. What impact does the snake have on the poet’s group?
    Answer: They are stunned and deeply respectful
  22. "Hunting Snake" by Judith Wright Summary, Questions and Answers: Class 9 WBBSE Syllabus
  23. What shows that the poem is written in first-person narrative?
    Answer: Use of “we” and personal observations
  24. How does the poet use contrast in the poem?
    Answer: By showing calm surroundings and the sudden, strong presence of the snake

জুডিথ রাইটের “Hunting Snake” কবিতাটি প্রকৃতির রহস্যময় এবং শক্তিশালী দিকটি সুন্দরভাবে উপস্থাপন করেছে। কবিতায় একটুখানি ভয়ের সঙ্গেই প্রকৃতির প্রতি গভীর শ্রদ্ধার অনুভূতি প্রকাশ পেয়েছে। সাপের গতি, সৌন্দর্য এবং তার শিকারী স্বভাবের বর্ণনা পাঠককে প্রকৃতির গম্ভীর এবং মার্জিত রূপ সম্পর্কে সচেতন করে। এই কবিতাটি শিক্ষার্থীদের প্রকৃতি ও জীবজগতের প্রতি সংবেদনশীল করে তোলে এবং তাদের ভাবনার পরিধি বিস্তৃত করে। তাই এটি শিক্ষার্থীদের মননে প্রকৃতির প্রতি সম্মান ও ভালোবাসা সৃষ্টি করতে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করে।

🔔 পরবর্তী আপডেট সম্পর্কে গুরুত্বপূর্ণ তথ্য:
এই প্রশ্নোত্তর তালিকায় ভবিষ্যতে যদি আরও নতুন প্রশ্ন যোগ করা হয়, তাহলে তোমরা এখানেই আপডেট পেয়ে যাবে। পাশাপাশি, আমাদের Topperstrack.in অ্যাপ-এর কোর্সে তোমরা পাবে –

✅ সাজেশন, উত্তরপত্র এবং রিভিশন সেট
✅ অধ্যায়ভিত্তিক স্টাডি রিসোর্স
✅ নিয়মিত মক টেস্ট কুইজ

🔔 পড়াশোনাকে আরও সহজ মজাদার করতে আমাদের সঙ্গেই থাকুন!
✅ এখনই যুক্ত হোন আমাদের 📚 Study Group-এ, যেখানে প্রতিদিন পাবেন গুরুত্বপূর্ণ নোটস, MCQ প্রশ্ন, সাজেশন এবং পরীক্ষা প্রস্তুতির টিপস!

👉 টেলিগ্রাম গ্রুপে যুক্ত হতে ক্লিক করুন:
📲 Join Telegram

👉 হোয়াটসঅ্যাপ চ্যানেলে যুক্ত হতে ক্লিক করুন:
📲 Join WhatsApp Channel

🎯 পড়াশোনা হোক আরও সহজ, গাইডলাইন থাক আমাদের সঙ্গেই!
👥 বন্ধুদের সাথেও শেয়ার করতে ভুলবেন না! 📖✨

💡 এছাড়াও আমাদের অফিসিয়াল ওয়েবসাইট 🌐 Topperstrack.in
এ গেলে তোমরা আরও অনেক বিষয়ভিত্তিক প্রস্তুতি ও শিক্ষনীয় সামগ্রী পাবে!

📱 তাই দেরি না করে এখনই Topperstrack.in অ্যাপ ডাউনলোড করো এবং Topperstrack.in - ভিজিট করে নিয়মিত প্র্যাকটিসে থাকো।

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top